Karjeros
patarimai

Siekis padėti kandidatams

Simplika yra darbuotojų paieškos ir atrankos įmonė, padedanti Jums susirasti darbą, apie kurį svajojate. Šiuo metu savo Klientams ieškome įvairių sričių specialistų – nuo asistentų (studentai ar ką tik baigę studijas) iki vidutinio lygio vadovų pozicijų. Simplika teikia laikinojo įdarbinimo ir atrankos paslaugas, todėl savo Kandidatams galime pateikti įvairių darbo pasiūlymų: darbą nepilnai darbo dienai, papildomą, pamaininį darbą arba ilgalaikes karjeros perspektyvas. Mūsų Klientų ratą sudaro tiek Lietuvos įmonės, tiek tarptautinės koorporacijos, dirbačios įvairiausiose srityse.


Darbuotojų nuoma – „pasimatuok“ darbą

Kodėl darbuotojų nuoma tampa tokia populiari? Kuo ji naudinga darbuotojui ir darbdaviui? 

Kiekviena pusė, apmąstydama finansinę ir asmeninę naudą, ieško sau geriausio varianto. Darbdavys siekia rasti kompetentingą darbuotoją už palankias sąnaudas, o kandidatas nori pirmiausia išbandyti jėgas, „pasimatuoti“ darbą, tokiu būdu suprasti tinkančios pozicijos pobūdį, ir gauti atlyginimą.  

Simplika įdarbinimo agentūra, siekdama patenkinti ir kandidatų ir darbdavių lūkesčius, pateikia optimaliausius variantus. Jeigu ieškote laikino darbo arba norite įvertinti savo galimybes pasirinktoje profesijoje, tuomet turime jums naudingų pasiūlymų ir karjeros patarimų. 

Taigi, personalo nuoma suteikia galimybes:

  • darbdaviui išlaikyti reikšmingus įgūdžius turinčius darbuotojus ir tęsti darbą pilnu pajėgumu, tačiau mažesnėmis personalo sąnaudomis. Be to, pasikeitus situacijai ar strategijai, įmonė galės atgal perimti savo darbuotojus, taip išvengdama naujų atrankų bei darbuotojų apmokymų;
  • darbo ieškančiam asmeniui išbandyti save naujoje srityje, įgyti naujų žinių bei kompetencijų. Taip pat, šio proceso metu, žmogus gali gauti pajamas ir tuo metu ieškoti svajonių darbo.

Įmonei, darbuotojų nuoma – patogus variantas, o už paslaugą sumokėta kaina netrukus atsiperka. Laikinam darbuotojui taip pat dviguba nauda – patirtis ir rinką atitinkantis uždarbis.

Informacija kandidatui: kas yra laikinoji darbuotojų nuoma ir kuo skiriasi nuo įprasto įdarbinimo?

Aptarkime, kas yra darbuotojų nuoma ir kodėl jums, kaip kandidatui, ji gali būti naudinga. Laikinosios nuomos principu įmonės dažniausiai kreipiasi dėl papildomo darbuotojo poreikio esant:

  • padidėjusiam darbo krūviui;
  • vykdant vienkartinį projektą;
  • atostogaujant darbuotojui (-ams);
  • išėjus nuolatiniam darbuotojui ir jį pakeičiant atrankos proceso metu.

Taip pat, darbuotojų nuoma – tai naudinga alternatyva įmonėms, Lietuvoje neturinčioms savo atstovybės, arba turinčioms limituotą skaičių „kontraktorių“. Kandidatui – tai naudinga patirtis atstovauti užsienio valstybės įmonės interesus.

Tokiais atvejais, kandidatui suteikiamos galimybės įvertinti: darbovietę, profesijai reikalingus įgūdžius ir asmenines savybes.

Darbuotojų nuomos atveju, sudaroma laikinoji darbo sutartis, kurioje nurodomas darbo santykių terminas (nuo 1 dienos iki 3 metų, nes po to sutartis tampa neterminuota pagal LR DK). Jūs, kaip laikinas darbuotojas, būtumėte oficialiai įdarbintas Simplika įmonėje, tačiau darboviete taptų Simplika partneris – įmonė. Taip jūs gautumėte:

  • socialines garantijas;
  • norimą atlyginimą;
  • ir galimybę „pasimatuoti“ darbą arba tiesiog papildomai užsidirbti.  

Ar kandidatui kainuoja laikino įdarbinimo paslauga? Kokio atlyginimo galite tikėtis?

Paslaugos „darbuotojų nuoma“ kaina laikinam darbuotojui lygi nuliui, nes už tai sumoka darbdavys. O atlyginimas dažnu atveju toks, koks būtų taikomas ir nuolatiniam darbuotojui, atsižvelgiama į turimas kompetencijas.

Tad, nors faktinis darbdavys bus įdarbinimo agentūra, o dirbsite kitoje įmonėje, jums dalinai sąlygos  bus vienodos.

Personalo nuoma – nuo sezoninių darbų iki aukštos kvalifikacijos specialybių

Daugeliui laikinas darbas asocijuojasi tik su trumpalaikiu vasaros uždarbiu, nekvalifikuota veikla ir pan., tačiau pastaraisiais metais visame pasaulyje populiarėja visų sričių specialistų laikinas įdarbinimas. Todėl pasiūlymų turime ne tik studentams, bet ir nemažą patirtį turintiems specialistams.

 Pozicijai įtaką gali daryti veiklos sritis, pavyzdžiui:

  • nuo junior (jaunesniųjų) specialistų iki vidutinio lygio specialistų bei jaunesniųjų vadovų;
  • jei terminas ilgesnis, galime pasidžiaugti ir sėkmės istorijomis, kai buvo suteiktos galimybės augti nuo junior (jaunesniojo) specialisto iki senior (vyresniojo).

Pagrindinės veiklos sferos ir pozicijos:

  • finansų sritis (asistentai, jaunesnieji duomenų analitikai);
  • žmogiškieji ištekliai (asistentai);
  • statybų veikla (administratorės, asistentai, vadybininkai, darbuotojai personalo skyriuje);
  • elektronikos sritis (konsultantai, pardavėjai);
  • farmacija (asistentai marketingo bei finansų skyriuje)
  • prekės ženklo apsauga (jaunesnieji duomenų analitikai, jaunesnieji inžinieriai, „Supportas“ - klientų aptarnavimas su pradinėmis IT žiniomis – PHP, JAVA, Linux);
  • grožio industrija (vizažistai, odos priežiūros specialistai);
  • gamyba (technikai – kvalifikuota pozicija, reikalingas atidumas, kokybės kontrolė);
  • klientų aptarnavimas (konsultantai, prekės ženklo atstovai).

Administratorės pozicija taip pat populiari tarp laikinųjų darbų pasiūlymų. Pavyzdžiui, kuomet reikia išleisti motinystės atostogų esamą darbuotoją. Per tiek laiko galima lengvai integruotis į įmonės personalo gretas ir gauti neterminuotą darbą.

Personalo nuoma – gera galimybė pradėti karjerą ar net keisti profesiją

Labai dažnai jaunuoliai blaškosi tarp įvairių profesinių galimybių, negalėdami apsispręsti, kas tiktų ir patiktų. Taip keliaujama iš vieno darbo į kitą, kaupiant ne itin malonias emocines patirtis. Darbdavys, priimdamas į nuolatinį darbą, iš pasirinkto kandidato tikisi ilgos, lojalios ir našios bendrystės. Jeigu darbuotojas supranta, kad ne ten pataikė, neretai laukia ir ne itin malonus išsiskyrimas dėl nepateisintų abiejų pusių lūkesčių.  

Laikinam darbuotojui tokie lūkesčiai įprastai nekeliami, todėl kandidatas gali daug laisviau jaustis ir, kai ateina laikas, ramiai baigti sutartus darbus. Jeigu užsimezga bendrystė, vadovai pasiūlo oficialiai įsidarbinti neterminuotam laikui. Tad tai gali tapti sėkmingos karjeros pradžia.

Net jei nebus galimybės pratęsti darbus, įgyta patirtis taps svariu argumentu jūsų CV dokumente.

Neretai nutinka ir taip, kad žmonės tiesiog kankinasi darbo vietoje, bet bijo prarasti pajamų šaltinį. Dvejoja, ar pavyks susirasti kitą darbą arba kita profesinė veikla taip pat nepateisins lūkesčių. Tokiu atveju, laikinas įdarbinimas gali tapti labai naudinga alternatyva. Tokia galimybe gali pasinaudoti ne tik prieš kelerius metus pradėję karjerą asmenys, bet ir vyresni žmonės.

Tad darbuotojų nuoma yra tikslingas pasirinkimas, o paslaugos kaina kandidatui – nemokamai. Jei turite daugiau klausimų – susisiekite su Simplika konsultantais arba tiesiog pateikite CV ir pageidavimus.

 

Ženklai, įspėjantys, kad reikia keisti darbą

Kartais sprendimas ieškoti naujo darbdavio ir aktyviai įsitraukti į darbo rinką yra sudėtingas ir apimantis daugybę dvejonių. Tačiau per ilgas buvimas toksiškoje darbo vietoje, dėl kurios jūs tiesiog nepatenkintas, gali turėti ilgalaikį neigiamą poveikį – kenkia jums ir jūsų aplinkai.

Ženklai, įspėjantys, kad jau laikas keisti darbą:

  • Jūs jau dabar galvojate apie naujo darbo paieškas. Ypač tada, kai būna blogos dienos, o jų vis daugėja.

  • Jūsų pokalbiuose su šeima ir draugais dominuoja skundai dėl darbo. Jei kiekvienas vakarienės pokalbis prasideda ir baigiamas neigiamais jūsų dienos komentarais darbe, gali būti, kad jau laikas susirasti naują darbą ir džiaugtis produktyvia diskusija apie jūsų profesinius iššūkius, išmoktas pamokas ir svarbiausius dienos įvykius.

  • Jūs bijote pirmadienių ir jums sunku atsibusti ryte. Baimę ar nerimą keliančios mintys dėl ateinančios darbo savaitės nėra tinkama būsena efektyviam darbo atlikimui.

  • Jūs esate mažiau produktyvus darbe, trūksta ryžto ir jums dažnai nuobodu darbe. Jei tikrinate „Facebook“ kas dešimt minučių, nuolat atsiduriate „YouTube“, pavargstate nuo kiekvienos užduoties, gali būti, kad jau laikas ieškoti naujo – stimuliuojančio darbo.

  • Pasikalbėję su vadovu nematote perspektyvos ir iššūkių. Jums viskas darbe yra žinoma – atsakymai į bet kurį darbinį klausimą.

  • Per ilgas buvimas toksiškoje darbo vietoje, dėl kurios jūs tiesiog nepatenkintas, gali turėti ilgalaikį neigiamą poveikį – jums ir jūsų aplinkai.

Ką reiškia būti „ant perdegimo ribos“?

Perdegimo sindromas – yra emocinio išsekimo depersonalizacijos ir savirealizacijos sindromas, kuriuo gali susirgti dirbantys asmenys.

Perdegimo sindromui būdingi trys parametrai:

  • Energijos išeikvojimo ar išsekimo jausmas;
  • Padidėjęs psichinis atstumas nuo darbo, neigiami jausmai ar cinizmas, susijęs su darbu;
  • Sumažintas profesinis aktyvumas.

Perdegimo etapai ir prevencijos:

I ETAPAS ARBA „ŽALIA ŠVIESA“
Simptomai: gera psichinė ir fizinė savijauta, sveikas nuovargis.

Prevencija: užtenka savireguliacijos (kokybiškas poilsis, atostogos, pomėgiai, bendravimas t.t.)

II ETAPAS ARBA „GELTONA ŠVIESA“
Simptomai: nelankstumas, irzlumas, cinizmas, agresyvumas, atsiribojimas, atsirandantis psichinis ir fizinis išsekimas, prasideda fiziniai negalavimai.

Prevencija: būtina psichologinė/psichoterapinė pagalba, gali reikėti medicininės pagalbos.

III ETAPAS ARBA „RAUDONA ŠVIESA“
Simptomai: dėmesio sutelkimo problemos, abejonės, nekompetencijos pojūtis, savęs nuvertinimas, prasmės praradimas, stiprėjantys fiziniai negalavimai, depresinė būsena, mintys apie savižudybę.

Prevencija/pagalba: psichoterapijos gali nebeužtekti, gali būti reikalinga psichiatro pagalba, medicininė pagalba.

Perdegimo priežastys:

  • Organizacinės – darbo krūvis, kontrolė, atlygis, bendruomeniškumas, teisingumas, vertybės reorganizacijos ir pokyčiai, dažnai vadovų kaita ar jų nekompetencija, pseudo-motyvacijos;
  • Socialinės – sukeistos prasmės, formuojamos pseudo-prasmės, motyvacijos;
  • Šeimyninės;
  • Vidinės.

Perdegęs žmogus – tai žmogus, praradęs gyvenimo balansą ir sukeitęs asmeninius poreikius su darbo poreikiais. Žmogus, atidėjęs savo gyvenimą į „po to“.

Prieš kiek laiko turiu informuoti darbdavį, jeigu nusprendžiu išeiti iš darbo?

BANDOMUOJU LAIKOTARPIU:

Tiek darbuotojas, tiek darbdavys, norėdami nutraukti darbo sutartį dar nepasibaigus bandomajam laikotarpiui, apie tai privalo raštu informuoti kitą šalį ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki darbo sutarties pasibaigimo, nepriklausomai nuo to, kieno iniciatyva buvo nustatytas bandomasis laikotarpis. Detalesnė informacija pateikta 36 straipsnyje.

36 straipsnis. Susitarimas dėl išbandymo

1. Siekiant patikrinti, ar darbuotojas tinka sulygtam darbui, taip pat ar sulygtas darbas tinka darbuotojui, sudarydamos darbo sutartį darbo sutarties šalys gali sulygti dėl išbandymo.

2. Išbandymo terminas negali būti ilgesnis negu trys mėnesiai, neskaitant laiko, kai darbuotojas nebuvo darbe dėl laikinojo nedarbingumo, atostogų ar kitų svarbių priežasčių. Pratęsti išbandymo laikotarpį darbo sutarties šalių susitarimu draudžiama.

3. Pripažinęs, kad išbandymo rezultatai nepatenkinami, darbdavys iki išbandymo termino pabaigos gali priimti sprendimą nutraukti darbo sutartį, apie tai raštu įspėjęs darbuotoją prieš tris darbo dienas iki darbo sutarties pasibaigimo, ir nemokėti išeitinės išmokos.

4. Darbuotojas gali per išbandymo terminą nutraukti darbo sutartį, apie tai raštu įspėjęs darbdavį prieš tris darbo dienas. Šis įspėjimas gali būti atšauktas ne vėliau kaip kitą darbo dieną po jo pateikimo. Darbuotojo pateiktas ir neatšauktas įspėjimas pabaigia darbo sutartį ir darbdavys ne vėliau kaip paskutinę darbo dieną privalo įforminti darbo sutarties pasibaigimą.

 

JEI BANDOMASIS LAIKOTARPIS YRA PASIBAIGĘS:

Darbuotojas gali bet kada savo iniciatyva nutraukti darbo sutartį (tiek terminuotą, tiek neterminuotą), jam tik būtina apie tai įspėti darbdavį raštu prieš 20 kalendorinių dienų. Detalesnė informacija pateikta 55 straipsnyje.

55 straipsnis. Darbo sutarties nutraukimas darbuotojo iniciatyva be svarbių priežasčių

1. Neterminuota darbo sutartis ir terminuota darbo sutartis, sudaryta ilgesniam kaip vieno mėnesio laikotarpiui, gali būti nutraukta darbuotojo rašytiniu pareiškimu, apie tai įspėjus darbdavį ne vėliau kaip prieš dvidešimt kalendorinių dienų.

2. Darbuotojas turi teisę atšaukti pareiškimą nutraukti darbo sutartį ne vėliau kaip per tris darbo dienas nuo jo padavimo dienos. Vėliau jis gali atšaukti pareiškimą tik su darbdavio sutikimu.

3. Darbuotojo pareiškimas pabaigia darbo sutartį pasibaigus įspėjimo terminui, išskyrus šio straipsnio 2 dalyje nustatytą atvejį, ir darbdavys ne vėliau kaip paskutinę darbo dieną privalo įforminti darbo sutarties pasibaigimą.

Gyvenimo aprašymas
Gyvenimo aprašymas (CV) – tai dokumentas, kuriame pateikiami duomenys apie Jūsų išsilavinimą, kvalifikaciją ir darbo patirtį. Tačiau Jūsų darbo paieškos pradžioje tinkamai paruoštas CV reiškia daug daugiau. Gyvenimo aprašymo sukūrimas gali būti svarbus žingsnis Jūsų karjeroje. Svarbiausias CV tikslas – sudominti darbdavį taip, kad jis pakviestų Jus į pokalbį. Svarbus tiek gyvenimo aprašymo turinys, tiek jo pateikimas.

Koks turėtų būti gyvenimo aprašymo turinys?

  1. Asmens duomenys: vardas ir pavardė, telefono numeris, elektroninio pašto adresas, gyvenamoji vieta;
  2. Išsilavinimas:
    • Pirmiausia nurodykite paskutinį įgytą išsilavinimą;
    • Pateikite datas (įstojimo ir baigimo / numatomo baigimo metus);
    • Nurodykite oficialų mokymo įstaigos ir pabaigto kurso pavadinimą.
  3. Specialiosios mokymo programos ir moksliniai darbai: nurodykite pabaigtus kursus ir mokymo programas, susijusias su Jus dominančia pareigybe.
  4. Darbo patirtis – darbovietės, atlikta praktika:
    • Nurodykite darbovietes pradedant nuo paskutinės;
    • Tiksliai nurodykite darbovietės ir pareigybės pavadinimą;
    • Nurodykite darbo pobūdį ir atsakomybę (pareigybės pavadinimas skirtingose organizacijose gali reikšti skirtingas pareigas);
    • Patikrinkite, ar teisingai nurodėte darbo pradžios ir pabaigos datas.
  5. Punktai 2, 3 ir 4 gali būti sukeisti vietomis, jei darbo patirtis svarbesnė už išsilavinimą (pagal darbdavio reikalavimus);
  6. Kalbų įgūdžiai: nurodykite kalbas ir pažymėkite lygį (galima nurodyti ir kokius kalbos egzaminus esate išlaikęs);
  7. Darbo kompiuteriu įgūdžiai: nurodykite kompiuterines programas, kuriomis galite laisvai naudotis;
  8. Vairuotojo pažymėjimas (ir kategorija, jei turite kelias);
  9. Kita informacija: pabaigoje galite nurodyti kitus įgūdžius ir sugebėjimus (pvz., tekstų rinkimo įgūdžiai), laisvalaikio užsiėmimus, rekomenduojančius asmenis ir kt.).

Kaip turėtų atrodyti gyvenimo aprašymas?

  • Trumpas – 1-2 puslapių ilgio;
  • Aiškiai pateiktas ir nuoseklus;
  • Be gramatikos ar rašybos klaidų;
  • Nurodantis tikslią informaciją;
  • Be puošnių šriftų ar kitų puošmenų – orientuotas į turinį.
Motyvacinis laiškas

Motyvacinis laiškas – tai dokumentas, kuriuo prisistatote darbdaviams, prieš jiems perskaitant Jūsų gyvenimo aprašymą. Šis dokumentas suteikia Jums galimybę trumpai apibūdinti save, išreikšti požiūrį į norimą darbą, įrodyti, kad atitinkate keliamus reikalavimus.

Keli patarimai rašantiems motyvacinį laišką:

  • Susiraskite informacijos apie potencialų darbdavį. Naudokitės šia informacija iliustruojant savo motyvaciją;
  • Išdėstykite, kuo Jūs galite būti naudingi darbdaviui ir kodėl manote esąs tinkamas kandidatas siūlomai darbo vietai;
  • Venkite pernelyg dažnai vartoti žodį „aš”;
  • Išryškinkite savo stipriausias savybes bei įgūdžius, kurie labiausiai pravers būsimame darbe;
  • Paaiškinkite, kodėl norite dirbti pasirinktoje įmonėje – dėl įmonės įvaizdžio, užimamos padėties rinkoje, produktų, darbuotojų ir t.t. Nurodykite, kokios įmonės vertybės bei kodėl įmonė Jums patinka;
  • Nepamirškite nurodyti kontaktinius duomenis. Nurodykite, koks geriausias laikas su Jumis susisiekti.
Pokalbis

Pasirengimas pokalbiui vienas iš svarbiausių dalykų – darbą gauna tas, kuris geriausiai pasirengęs. Gerai pasiruošęs pokalbiui kandidatas iliustruoja savo profesionalumą ir susidomėjimą potencialiu darbdaviu bei siūlomu darbu. Prieš ateidamas į pokalbį išsiaiškinkite šiuos dalykus apie organizaciją:

  • Įmonės dydis, struktūra, centrinės būstinės vieta?
  • Ar įmonė priklauso grupei? Ar turi dukterinių įmonių ar filialų?
  • Kokia įmonės veikla, kas yra jos konkurentai, kokia įmonės padėtis rinkoje?
  • Koks įmonės įvaizdis rinkoje?
  • Paskaitykite pranešimus spaudoje ir internete. Naudokitės šia informacija pokalbio metu.
  • Apsilankykite įmonės tinklalapyje.
  • Perskaitykite metinę ataskaitą, įmonės brošiūrą ir kt.
  • Išsiaiškinkite, kokius produktus ir paslaugas ši įmonė teikia.
  • Sužinokite dabartinius augimo rodiklius ir ateities augimo perspektyvas.
  • Išsiaiškinkite tikslią pokalbio vietą ir laiką, asmenį, kuris vykdys pokalbį, jo pareigas.
  • Repeticija: surinkę informaciją, detaliai įsivaizduokite būsimą pokalbį ir apmąstykite atsakymus į galimus klausimus.
  • Iš jūsų bus tikimasi, kad turėsite išsamios informacijos apie savo dabartinį ar paskutinį darbdavį. Žinokite faktus ir skaičius.

Ką daryti ir ko nedaryti

  • Būkite apsirengęs tvarkingai ir profesionaliai.
  • Būkite punktualus.
  • Maloniai bendraukite ir visą laiką palaikykite akių kontaktą.
  • Pasiruoškite neoficialią temą kontakto užmezgimui pokalbio pradžioje.
  • Uždavinėkite klausimus viso pokalbio metu (ne tik jo pabaigoje).
  • Pasistenkite informaciją pateikti teigiamai – neklausiami nekalbėkite apie neigiamus dalykus.
  • Stenkitės „parduoti” save kaip darbuotoją ir stebėkite pašnekovo reakciją.
  • Pristatykite savo gebėjimus atsakydami į klausimus.
  • Ateikite su parengtu sąrašu klausimų, kuriuos ketinate užduoti.
  • Nepertraukite pašnekovo.
  • Neatsakykite į klausimą klausimu.
  • Pateikite išsamius atsakymus į klausimus (nevartokite tiesiog „taip” arba „ne”), atsakymus visada pagrįskite pavyzdžiais.
  • Nekalbėkite neigiamai apie dabartinį ar paskutinį darbdavį.
  • Netuščiažodžiaukite.
  • Nepažeiskite konfidencialumo.
  • Nepradėkite pirmas kalbėti apie atlyginimą. Iš anksto pagalvokite pagal kokius kriterijus Jus vertins pašnekovas. Tikriausiai sulauksite klausimų, kuriais pašnekovas bandys išsiaiškinti Jūsų motyvaciją, turimus įgūdžius (pvz.: problemų sprendimo, derybų ir t.t.) ir asmenines savybes (pvz.: orientacija į tikslą, iniciatyvumas ir t.t.).
Kas yra motyvacinis laiškas?

Motyvacinis laiškas yra nedidelės apimties (dažniausiai <1 A4 puslapio) aprašymas, kuriame jūs ar bet kuris kitas žmogus aprašo save ir stengiasi įrodyti, kodėl ji arba jis yra tinkamiausia(-s) kandidatė(-as) pozicijai užimti. Paprasčiau sakant – motyvaciniame laiške reikia parduoti save ir įtikinti darbdavį, universitetą ar organizaciją, kad pasirinktų būtent jus!

Tai dokumentas, kurio kokybė ir išsamumas gali labai sudominti darbdavį. Jeigu pateikiate stiprų motyvacinį laišką, darbdavio ar organizacijos akyse jūsų vertė labai pakyla. Įsimintinas motyvacinis laiškas gali net kompensuoti patirties ar įgytų kompetencijų stoką. Tiesa ta, kad nemaža dalis darbdavių ar organizacijų į motyvacinį laišką kreipia net didesnį dėmesį nei į CV. Kadangi dabar verslai nori ambicingų ir motyvuotų darbuotojų, o universitetai – išskirtinių studentų, jiems labai svarbu, ką žmogus gali apie save papasakoti, kaip jis save pristato ir kokius tikslus turi. Motyvacinis laiškas darbdaviui leidžia lengviau spręsti ar jūs turite suderinamas vizijas ir tikslus.

Motyvacinis laiškas turi būti unikalus. Nebijokite pristatyti save taip, kaip patys norėtumėte. Svarbu išlaikyti objektyvų ir profesionalų požiūrį į savo pasiekimus, tačiau nebijokite save pateikti iš geriausios pusės.

Kaip rašyti motyvacinį laišką? Esminiai dalykai

Jeigu kyla klausimas – „Kaip rašyti motyvacinį laišką?“, tai atsakymas į jį bus labai paprastas – nėra vieno geriausio formato. Motyvacinis laiškas atspindi kiekvieno iš jūsų savybes ir geriausias puses. Tačiau tuo pačiu reikia paminėti, kad kiekvienas žmogus, vadovaudamasis esminiais principais bei bendrai priimtomis taisyklėmis gali parašyti unikalų ir puikų motyvacinį laišką, su kuriuo pakels savo vertę darbdavio ar atrankos specialistų akyse.

Kiekvienas žmogus yra skirtingas, todėl ir kiekvieno motyvacinis laiškas darbdaviui bus skirtingas. Taip pat gali skirtis ir pačio rašymo eiga. Tačiau mes jums pateiksime ne vieną praktišką patarimą, kaip formatuoti dokumentą, dėlioti tekstą ir ką po ko rašyti, kad pasiektumėte didžiausią naudą. Taip pat pabrėšime dalykus, kurių reikėtų vengti ir kokias klaidas dažniausiai daro žmonės, rašantys savo motyvacinius laiškus.

Esminiai dalykai

Pradėkime nuo esminių taisyklių. Motyvacinis laiškas turi būti parašytas gramatiškai taisyklinga lietuvių kalba. Nors vaizdingų išsireiškimų galima nevengti, tačiau svarbu neperspausti. Kitu atveju kyla rizika, kad tie išsireiškimai nepatiks skaitančiam žmogui ir užgoš tikrai svarbias mintis, kompetencijas. Nebent kandidatuojate į rašytojo ar labai didelio kūrybiškumo reikalaujančias pozicijas, prioritetą teikite kiek nuosaikesniam stiliui.

Pasirinkite šabloną. Informacijos išdėstymas turėtų būti vizualiai patrauklus, tačiau nebūtina kurti šedevro. Tiek Word programa, tiek įvairūs interneto puslapiai yra pilni šablonų, kuriuos galite panaudoti. Tačiau paprastai galite suformatuoti dokumentą taip, kad viršuje būtų jūsų: vardas, pavardė ir dokumento pavadinimas (motyvacinis laiškas ... pareigoms).  

Negaiškite per daug laiko idealaus šrifto paieškai. Jeigu neturite personalizuoto šablono, kurį jums kūrė personalo atrankos ar karjeros specialistai, naudokite tradicinius, biuro (office) šriftus. Jie yra:

  • Times New Roman;
  • Calibri;
  • Arial;
  • Verdana;
  • Courier New.

Šrifto dydis – 11 arba 12. Nedidinkite ar nemažinkite teksto, kitaip laiškas atrodys keistai. Šriftas turėtų būti juodos spalvos.

Tik jūsų kontaktinė informacija ar antraštės gali būti pateikti mėlyna spalva ir didesniu šriftu.

Jeigu motyvacinis laiškas bus parašytas su labai įmantriu šriftu, dokumentą nusiuntus elektroniniu paštu, formatas gali išsikraipyti, nes gavėjo kompiuteryje tas šriftas nebus įdiegtas. Gmail, Microsoft Outlook, Microsoft Word ir kitos teksto apdorojimo programos bei elektroninio pašto sistemos visuomet pažins mūsų aukščiau išvardintus šriftus ir tada dokumentas išlieka estetiškai tvarkingas, toks, kokį sukūrėte. Jeigu jau turite unikalų šabloną, saugokite jį PDF formatu užuot pasirinkę Word failą, kad vėliau neišsikraipytų.

Visas laiškas turėtų tilpti į vieną A4 formato puslapį. Galite sumažinti paraštes ir atitraukimus nuo krašto, kad sutilptų daugiau teksto, tačiau palikite bent ~1,5 cm nuo krašto. Kitu atveju motyvacinis laiškas tampa nepatogus skaityti. Turinio kiekis – iki 500/600 žodžių. Įprastai optimali motyvacinio laiško apimtis yra 300-500 žodžių, bet tai labai priklauso ir nuo pozicijos, į kurią kandidatuojate. Rašydami, tekstą išskirstykite į tris dalis: įžangą, dėstymą ir išvadas.

Kai kada, universitetai ar savitus atrankos metodus turintys darbdaviai gali paprašyti parašyti viską apie save vos trimis sakiniais arba priešingai, prašys motyvaciniame laiške įterpti kokią nors įdomią istoriją iš savo gyvenimo. Natūralu, kad apimtis tuomet prailgsta.

Visgi dažniausiai galima vadovautis tuo, kad motyvaciniame laiške nereikia išsiplėsti.

Svarbiausios rekomendacijos rašant motyvacinį laišką:

  • Apimtis – įprastai nuo 300 iki 500 ž.
  • Formatas – patikimas šablonas iš interneto arba įprasto straipsnio formatas su įžanga, dėstymu ir išvada. Alternatyviai galima viską skirstyti į atskiras pastraipas, kurias sudaro 5-6 sakiniai.
  • Šriftas – vienas iš office pasirinkimų (pvz., Times New Roman, Arial, Calibri...), 10-12 dydžio.
  • Spalvos – tekstas – juodas, o antraštės arba svarbiausia kontaktinė informacija gali būti ir tamsiai mėlyna
  • Tonas – neutralus, šiek tiek pozityvus, užtikrintas.
Motyvacinis laiškas. Ko vengti ir kokių klaidų nedaryti?

Štai sąrašas tų klaidų, kurios daromos dažniausiai, kuomet rašomas motyvacinis laiškas:

  1. Gramatinės klaidos – nors atrodo savaime suprantama, kad klaidų, svarbiame dokumente, neturėtų būti, tačiau žmonės vis tiek jų pridaro ir praleidžia jas pro akis. Jeigu tekstas neatrodys profesionalus ir, jeigu jame bus daug klaidų, labai smarkiai sumažėja tikimybė būti pakviestam(-ai) į perspektyvų darbo pokalbį. Pasinaudokite rašybos klaidų tikrinimo funkcija Microsoft Word arba įsigykite teksto redagavimo paslaugą iš specialistų. Ji daug nekainuoja.
  2. Melas – yra labai aiški riba tarp pozityvaus informacijos pateikimo ir melo. Gražiai informaciją pateikti galima naudojant tokius terminus kaip: „bene geriausias“, „vienas iš produktyviausių“, „tarp sėkmingiausių“. Bet jokiu būdu nereikėtų meluoti apie savo kompetencijas. Jeigu būsite pakviesti ir reikės pademonstruoti tas kompetencijas, dėl kurių melavote, prarasite pasitikėjimą ir tikriausiai neteksite galimybės patekti į kitą atrankos etapą.
  3. Visiems siunčiamas vienodas šablonas – dėl to, kad siunčiate vienodą šabloną, gali kilti daugybė kuriozinių ir nesėkmingų situacijų. Dažnai dėl to, kad siunčia šabloną, žmonės pamiršta pakeisti adresatą arba pamini ne tos įmonės pavadinimą, dėsto mintis apie visiškai neaktualias darbui asmenines savybes ar profesines kompetencijas, nes paprasčiausiai nepakeitė šablono.
  4. Buvimas pernelyg kukliu(-ia) – dabartiniai darbdaviai bene labiausiai vertina ambicingumą. Jie ieško motyvuotų, net šiek tiek užsispyrusių ir aukštus tikslus sau bei kolektyvui keliančių žmonių. Taip pat elgiasi ir aukštosios mokyklos. Nesikuklinkite ir aprašykite savo pasiekimus.
  5. Buvimas pernelyg pasitikinčiu(-ia) – jeigu pernelyg aukštinsite savo gebėjimus ir neparodysite noro prisidėti prie įmonės tikslų įgyvendinimo, tuomet neatrodys, kad būtumėte tinkamas kolektyvo narys. Egocentriški ar kolektyve dirbti nepasiryžę žmonės turi labai mažus šansus sudominti savo kandidatūra. Leiskite skaitytojui savaip suprasti, kuo jūs naudingi ir kaip galite pasitarnauti organizacijai. Tegu faktai kalba patys už save.
  6. Pasiteisinimai ir aprašomos neigiamos patirtys – karjeros specialistai pataria visą dėmesį sutelkti į „čia ir dabar“. Neakcentuokite praeities nesėkmių, nedetalizuokite, kodėl keitėte darbovietės, neaiškinkite atleidimo priežasčių, nepasakokite konfliktų su viršininkais. Tokia informacija iš karto priverčia skaitytoją sunerimti. Tai nėra tos savybės, kurias norite pristatyti.
Motyvacinio laiško struktūra

Motyvacinį laišką dažniausiai rekomenduojama rašyti vienu iš dviejų variantų. Apžvelkime kiekvieną iš jų.

Pirmasis variantas– trijų pastraipų struktūra

Tokiu būdu rašomas motyvacinis laiškas tampa truputėlį panašus į esė ar rašinį. Tokia struktūra yra nesunkiai pritaikoma bet kokio tipo rašto darbui, įskaitant ir motyvacinį laišką. Trijų pastraipų motyvacinis laiškas susidės iš įžangos, pagrindinio dėstymo ir galutinių išvadų.

Šį būdą geriausia naudoti tuomet, kai norite daugiau papasakoti ir nebūtinai norite motyvacinį laišką užpildyti faktine informacija. Ką rašyti kiekvienoje pastraipoje?

  • Įžanga – įžangoje prisistatykite, papasakokite apie save svarbiausius faktus. Parašykite, į kokią poziciją kandidatuojate, kokios yra pagrindinės to motyvacijos ir kodėl būtent ši pozicija jus sudomino. Tiesa, įžangą gali sudaryti ir du paragrafai, tačiau tuomet tikrai turite turėti papasakoti kažką įdomaus apie savo motyvaciją ir kelią link kandidatūros. Kitu atveju pakaks ir trumpos įžangos, kurią sudaro vos keli sakiniai.
  • Pagrindinis dėstymas – šioje motyvacinio laiško dalyje galite išreikšti savo asmenybę ir pristatyti idėjas, vertybes bei pasiekimus. Nors pristatote ir savo asmenines savybes, tačiau vis tiek reikėtų nenukrypti nuo pagrindinės minties ir informaciją pateikti per prizmę, kaip jūs atnešate naudą į šią organizaciją. Kai įmanoma, įterpkite faktą apie savo pasiekimus.
  • Galutinės išvados – šiame paragrafe galite padaryti išvadas ir trumpai apibendrinti visą jūsų rašytą laišką. Galima paminėti savo ateities planus, kad parodytumėte savo įvairiapusiškumą bei motyvaciją siekti tikslų. Padėkoti skaitytojui – gero tono reikalas. Pačioje pabaigoje pasirašykite.

Antrasis variantas – 5-7 paragrafai

Šis variantas labiau tinka tiems žmonėms, kurie jau yra sukaupę daugiau akademinės ar darbo patirties, arba savo kandidatūroje nori išskirti tam tikrus faktus. Tuomet dėstymo pastraipą galima išskaidyti į mažesnes 3-4 dalis, kad geriau sugrupuotumėte darbo ar kitą patirtį. Taip laiško turinys turės geresnę tėkmę, bus skaitomesnis. Tačiau šis šablonas geriau tinka tada, kai nenorite praleisti jokių faktų ir išlaikyti kiek formalesnį toną.

Vienintelis skirtumas tarp pirmojo ir antrojo būdo yra tas, kad rašydami antruoju būdu, dėstymo dalyje, pradėkite vis naują pastraipą po 4-6 sakinių arba tuomet, kai pereinate nuo vienos minties, prie kitos.

Motyvacinio laiško pavyzdys

Dabar pateiksime jums motyvacinio laiško pavyzdį. Pakreiptu ir paryškintu šriftu įrašysime kintamą informaciją, kurią galite koreguoti pagal tai, kokiai organizacijai ar institucijai siunčiate motyvacinį laišką.

 

Gerb. Vardene Pavardene,  

Aš esu Vardenis Pavardenis. LinkedIn socialiniame tinkle pamačiau skelbimą, kad ieškote verslo skyriaus vadybininko. Kadangi esu ekonomikos studijų bakalauras ir turiu pusantrų metų patirtį dirbant finansų specialistu įmonėje „X“, tikiu, kad esu įgijęs reikiamas žinias ir kompetencijas šiai pozicijai užimti. Manau, kad prisijungęs prie kolektyvo į jį greitai įsiliečiau ir įmonei atneščiau didelę naudą.

 

Jūsų darbo skelbime parašyta, kad ieškote: motyvuoto, ambicingo, į tikslus orientuoto specialisto su bent 1,5 metų patirtimi, kuris domisi ekonomine padėtimi Lietuvoje ir pasaulio finansų rinkos naujovėmis. Atitinku visus šiuos asmeninius ir profesinius kriterijus. Dirbdamas finansų specialistu savo dabartinėje darbovietėje sėkmingai atlieku man pavestas pareigas, rengiu pirkimo dokumentus ir prisidedu prie įmonės viduje naudojamos programinės įrangos tobulinimo ir patogesnio pritaikymo.

 

Per laiką, kol dirbu šioje įmonėje, du kartus laimėjau mėnesio darbuotojo apdovanojimą ir prisidėjau prie KPI skaičiavimo modelio sukūrimo, pagal kurį dabar vertinami pardavimų skyriaus darbuotojai. Tokiu būdu tapau svarbia savo departamento ir visos organizacijos dalimi.

 

Dirbdamas stengiuosi išsiskirti savo profesionalumu, aukštų tikslų sau kėlimu ir dėmesiu smulkmenoms. Tai savybės, kurios yra labai svarbios užimant tokias pareigas, kuriose ieškote pastiprinimo. Turėdamas reikiamų žinių bagažą iš savo studijų bei darbo patirtį finansų sferoje, esu pasiruošęs toliau tobulėti kaip specialistas ir asmenybė. Esu imlus naujai informacijai, todėl darysiu viską, kad perimčiau mane supančių kolegų ir vadovų turimas žinias, o savo patirtį pritaikyčiau tokiu būdu, kuris padėtų departamentui ir įmonei siekti išsikeltų tikslų.

 

Turiu reikiamas savybes ir pakankamą motyvaciją bei patirtį dirbant finansų paslaugas teikiančiose įmonėse, tad manau, jog esu tinkamiausias kandidatas šioms pareigoms užimti.

 

Labai lauksiu jūsų atsakymo. Su manimi galite susisiekti ir telefonu, ir elektroniniu paštu. Mano kontaktai nurodyti viršuje/prisegti prie elektroninio laiško. Esu pasiekiamas darbo dienomis, bet kuriuo metu, todėl lengvai prisitaikysiu prie jums patogaus laiko pokalbiui ar susitikimui.

 

Dėkoju už skirtą laiką ir mano kandidatūros apsvarstymą.

 

Pagarbiai,

Vardenis Pavardenis

 

 

 

Svarbiausios detalės

Tai motyvacinis laiškas darbdaviui. Nepamirškite, kad jie, ko gero, jūsų asmeniškai nepažįsta, todėl motyvacinis laiškas turėtų akcentuoti jūsų potencialią naudą organizacijai ir pateikti jus iš geriausios pusės. Motyvaciniu laišku reikia parodyti, kad jūsų įdarbinimas būtų naudingiausias darbdaviui, o taip pat, kad teiks naudą ir jums, kaip specialistui, asmenybei. Todėl asmeniniai tikslai ir motyvacijos, kuriuos aprašote laiške geriausia, kai sutampa su įmonės vertybėmis.

Dar vienas patarimas - savo motyvacinį laišką patikrinkite bent du ar tris kartus. Vieną kartą tai padarykite iš karto po to, kai parašote, o antrą – po kelių valandų ar net kitą rytą. Taip į struktūrą bei kitus niuansus pažvelgsite šviežiomis akimis ir galėsite pakoreguoti trūkumus, kurie nebūtinai matomi iš karto.

Galiausiai pro akis nepraleiskite to, kad laiške neturėtų jaustis spaudimas priimti jus į darbą. Mėginkite viską parašyti taip, kad darbdaviui jaustųsi didelė nauda jus pasamdžius.

Ką rašyti motyvaciniame laiške neturint darbo patirties?

Be abejonės, rašyti motyvacinį laišką neturint darbo patirties yra daug didesnis iššūkis. Tačiau tai nėra padėtis be išeities ir visuomet galima rasti sprendimą, kaip net neturint patirties parašyti gerą motyvacinį laišką. Motyvacinis laiškas be patirties iš tiesų yra labai dažnas reiškinys. Į pirmą savo darbovietę kandidatuojantis asmuo irgi gali būti verčiausias tos pozicijos. Svarbiausia – pateikimas. Struktūra ir kitos esminės detalės dėl to nekinta.

Rašant motyvacinį laišką be darbo patirties reikėtų akcentuoti asmenines savybes ir kitus, neprofesinius įgūdžius bei patirtis, įgytas užklasinėje veikloje ar būnant savanoriais. Taip pat daugiau dėmesio skirkite ir savo norui tobulėti ir siekiui kuo greičiau įgauti kuo daugiau darbinės patirties. Rašykite tokius dalykus, kaip: „noriu mokytis“, „esu imlus naujai informacijai“, „siekiu įgyti daugiau žinių iš labiau patyrusių kolegų“ ir panašiai.

Štai dar keli patarimai, kuriais vadovaujantis parašytas motyvacinis laiškas be patirties suteiks didžiausius šansus:

  • Itin atidžiai apžiūrėkite darbo skelbimą ir įmonės internetiniame puslapyje bei socialinių tinklų paskyrose suraskite visą, potencialiai naudingą informaciją apie jų tikslus, viziją, misiją ir raskite sąlyčio taškų su jūsų pačių tikslais ir savybėmis;
  • savo patirties stokos per daug neminėkite ir geriau rašykite apie didesnę, nei kitų motyvaciją, siekį įrodyti savo gebėjimus;
  • mažiau kalbėkite apie ambicijas bei savo turimas žinias. Tiesiog parodykite, kad darbo norite labiausiai iš visų ir ilguoju laikotarpiu jūsų samdymas duos didžiausią naudą darbdaviui.


Jeigu turite papildomų klausimų, visada galite kreiptis į mus tiesiogiai telefonu: 8 5 272 5587 arba rašykite el.paštu: darbas@simplika.lt